Wszystko pozycjonowaniu witryny w Google lokalnie!
Pozycjonowanie lokalne to zaraz tuż po ogólnym jeden z najpopularniejszych typów pozycjonowania. Korzysta z niego wiele firm lokalnych oraz marek, które kierują swoją ofertę do osób z danego miasta. W dalszym ciągu jednak przestrzeń lokalna w Google – w wielu miastach i w wielu branżach jest wręcz opustoszała, a dzięki pozycjonowaniu lokalnemu możemy stosunkowo prosto uzyskać wysoką pozycję naszej witryny lokalnie w wyszukiwarce.
Czym zatem jest, jak działa i jak się pozycjonuje witrynę lokalnie? Wszystkie szczegóły przedstawiamy poniżej.
Czym jest i co daje pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne jest pozycjonowanie witryny w internecie, ale jedynie w danym mieście lub w danej lokalizacji. Oznacza to, że nasza witryna będzie zwiększała pozycję w wyszukiwarce Google, ale tylko w kontekście danego miasta. Pojawi się zatem w wynikach wyszukiwania, jeśli użytkownik będzie poszukiwał sklepu z zabawkami np. w Poznaniu lub użytkownik przebywający w Poznaniu wpisze do wyszukiwarki Google frazę “sklep zabawkowy”. Pozycjonowanie tego typu daje wiele korzyści. Z pewnością będziemy mogli liczyć na ruch organiczny (darmowy ruch z wyszukiwarki), będąc na wysokich pozycjach, a co za tym idzie na większą sprzedaż czy większą ilość klientów. Wyższy ranking w wynikach wyszukiwania Google to też renoma i wiarygodność marki. Obecnie wiele firm nie pozycjonuje witryny lokalnie i nie są obecne w tym zestawieniu, przez co możemy pokonać je w bezpośredniej walce o klienta. Samo pozycjonowanie lokalne nie jest trudne. Możemy również nie znając się na tym, zlecić pozycjonowanie lokalne np. agencji seo. Z tego typu pozycjonowania najczęściej korzystać będą lokalne firmy handlowo usługowe lub marki, które działają na danym terenie np. restauracje itp. Pozycjonowanie lokalne jest też jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania klienta. Wiele osób z każdego miasta wyszukuje informacji lokalnych właśnie w Google, szukając np. fryzjera czy konkretnego sklepu.
Ogólna optymalizacja witryny
Pierwszym działaniem, jakie musimy wykonać, chcąc pozycjonować naszą witrynę lokalnie, jest ogólna optymalizacja samej strony internetowej. Jest to element wyjściowy i niezależnie od typu pozycjonowania musi być przeprowadzony. Z pewnością nasza witryna powinna posiadać prostą konstrukcję, poprawnie działający kod html oraz być odpowiednio opisana np. metadanymi. Strona powinna również wczytywać się w krótkim czasie – możemy osiągnąć to m. in. wybierając odpowiedni hosting oraz ustawienia witryny czy rezygnując ze zdjęć o dużej rozdzielczości. Sama witryna powinna być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Ważnym elementem jest też publikowanie wartościowego contentu czy stworzenie prostej struktury podstron.
Pozycjonując witrynę lokalnie, powinniśmy również zadbać o odpowiednie tytuły stron oraz opisy, które będą widoczne w wyszukiwarce Google jako wynik wyszukiwania. Powinny one zawierać odpowiednie słowa kluczowe oraz nazwy miasta czy lokalizacji.
Na samej stronie internetowej należy umieścić też dane naszej firmy w postaci wizytówki NAP, czyli:
- Name,
- Address,
- Phone.
Zamieszczanie tych danych np. w zakładce kontakt czy stopce powiąże naszą witrynę z danym miastem.
Porada: Należy bezwzględnie pamiętać, iż dane naszej firmy jak adres, telefon czy nazwa muszą być takie same w całej sieci. Jeśli będziemy zatem tworzyli wizytówki na portalach biznesowych, Google Maps czy podawali dane gdziekolwiek indziej, należy podawać spójne informacje.
Teksty SEO
Jednym z najskuteczniejszych sposobów pozycjonowania lokalnego — tak jak też w przypadku np. pozycjonowania ogólnego są teksty SEO. Będą one pełniły podobną rolę tzn. informowały Google o czym jest nasza witryna, jakie informacje zawiera oraz ile ich się znajduje na naszym serwisie. Teksty SEO w wersji lokalnej powinny zawierać frazy lokalne. Są to typowe frazy tematyczne np. “zabawki” czy “ciśnieniomierze”, ale z dodatkowymi nazwami miast, lokalizacjami czy terenami, na których działamy. Teksty SEO przy pozycjonowaniu lokalnym mogą zawierać oba typy fraz lub jedynie frazy lokalne np. “zabawki Poznań” czy “sklep zabawkowy Poznań”. Teksty te powinny być sformatowane, unikalne, bezbłędne oraz podzielone na części. Google potrafi wykrywać teksty niskiej jakości, takie jak np. bloki tekstu których powinniśmy unikać. Najpopularniejsze frazy dla danej kategorii możemy sprawdzić np. w Planerze Słów Kluczowych Google lub w serwisach w sieci. Możemy też samodzielnie dodawać do tekstów frazy, pod którymi chcemy być widoczni w sieci.
Linkowanie zewnętrzne, czyli link building lokalny
Kolejnym skutecznym sposobem na podnoszenie zarówno pozycji naszej witryny w sieci, jak i przywiązywanie jej do danej lokalizacji jest link building. To inaczej umieszczenie w internecie linków do naszej witryny np. na forach czy blogach, aby Google uznało naszą witrynę za popularną i często polecaną. Same linki możemy umieszczać też w sieci w formie krótkich wpisów np. w social mediach lub wykupić możliwość dodania linku na portalu tematycznym. Oprócz podstawowej korzyści warto linkowanie zewnętrzne przeprowadzać na stronach lokalnych np. portalach miejskich, forach lokalnych itp. Dla Google będzie to kolejny sygnał, że nasza strona internetowa jest związana z danym rejonem. Link building lokalny możemy połączyć też z marketingiem szeptanym, umieszczając we wpisach polecających linki do naszej witryny.
Wizytówka na Google Maps
Kolejnym sposobem pozycjonowania lokalnego witryny jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps. Czynność ta nie będzie związana stricte z optymalizacją witryny, a ma na celu bardziej powiązanie adresu naszej strony z daną lokalizacją. Założenie wizytówki jest darmowe oraz proste. Po jej założeniu będziemy widoczni jako firma na mapach Google jako czerwona pinezka. Wizytówkę taką należy potwierdzić poprzez weryfikację adresu zamieszkania. Obywa się to np. poprzez wysłanie listu i przepisanie kodu na stronie Google. Jeśli zatem powiążemy wiarygodną wizytówkę naszej firmy z adresem www oraz na stronie www umieścimy wizytówkę np. w postaci mapki, damy wyszukiwarce jasny sygnał, że strona związana jest z danym miastem. Wizytówkę taką możemy również optymalizować i pozycjonować, aby znajdowała się na wysokich pozycjach listy wyszukań na mapie Google, co też pomoże pośrednio w ogólnym pozycjonowaniu witryny.